-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50235 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا در قرآن خداوند گاهي اسامي خود را بصورت جمع بيان مي كنند؟
برخي معتقدند گاهي اوقات از يك نفر تعبير جمع آورده مي شود به جهت بزرگي و والا بودن جايگاه گوينده، {V(تبيان، ج 3، ص 562)V}. برخي نيز به اين نكته اشاره كرده اند، از آنجا كه ذات خداوند متعال منزه از مباشرت در انجام كارهاست به همين جهت تمامي افعال خداوند توسط واسطه هاي در فيض مانند ملائكه انجام مي شود. به همين جهت مواردي كه جمع آورده مي شود مجموع ذات خداوند كه سبب اصلي است و واسطه هاي در انجام آن كار در نظر گرفته شده مثلاً در نزول قرآن واسطه ها و عواملي كه در نزول قرآن از عالم بالا بر قلب پيامبر(ص) همچون جبرئيل ملك حامل وحي دخيل هستند در نظر گرفته مي شود و گفته مي شود ما قرآن را نازل كرديم و يا در مواردي كه مثلاً خداوند فرموده {A{/Bوَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ {w16-23w}{I2:57I}*/}A}؛ {Mآنان به ما ظلم نكردند بلكه به خودشان ظلم كردندM}، {V(بقره، آيه 57)V}. از آنجا كه ظلم به اولياي خداوند ظلم به خداوند است خداوند اولياء خودش را در نظر گرفته و به همين جهت جمع آورده. در كتاب اصول كافي در مورد آيه {A{/Bفَلَمَّا آسَفُونا اِنْتَقَمْنا مِنْهُمْ {w1-4w}{I43:55I}/}A}؛{M هنگامي كه ما را به خشم آوردند از آنها انتقام گرفتيم M}»، {V(زخرف، آيه 55)V}. از امام صادق(ع) روايت كرده است كه: خداوند عزوجل به مانند ما به خشم نمي آيد ولكن براي خودش اولياي آفريده است كه آنها به خشم مي آيند يا خشنود مي شوند پس خشم و خشنودي آنان را خشم و خشنودي خودش دانسته و به خودش نسبت داده است. در مورد آيه {/B«وَ ما ظَلَمُونا»{w16-18w}{I2:57I}*/} نيز رواياتي نزديك به همين مضمون وارد شده است، {V(كافي، ج 1، ص 144 - برهان، ج 4، ص 150 و ج 1، ص 102)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.